Päivitetty: 10.2.2021

Näin opiskelet verkossa

Mukaan verkko-opiskeluun

Verkkokursseilla opiskelu on helppoa! Perustaidot tietokoneen tai älylaitteen käyttämisessä riittävät, jotta voit osallistua verkkokurssille. Kurssin opettaja myös opastaa tarvittaessa tai voit kääntyä opiston päätoimisen henkilökunnan puoleen.

Verkkokursseille osallistumiseen vaaditaan internetyhteys, tietokone tai tabletti tai älypuhelin. Tietokoneeseen tarvitset lisäksi kaiuttimet ja mikrofonin, jos niitä ei ole sisäänrakennettu laitteeseen. Useimmissa uusissa laitteissa nämä löytyvät jo sisäänrakennettuna. Jos pystyt esimerkiksi katsomaan videoita laitteellasi, tiedät, että kaiutin toimii. 

Verkkokursseille ilmoittautuessa on tärkeää ilmoittaa ajantasainen sähköpostiosoite. Ohjeet kursseilla toimimisesta toimitetaan ennen kurssin alkua pääsääntöisesti sähköpostilla. 

Vinkkejä sujuvaan Zoomin käyttöön

Kansalaisopisto käyttää pääsääntöisesti videopuhelupalvelu Zoomia verkko- ja etäopetukseen. Joillakin kursseilla on käytössä myös Microsoft Teams ja Google Meet. Alla olevat ohjeet nettiyhteydestä ja ääniongelmista pätevät yhtä lailla myös muihin videopuhelupalveluihin.

Zoomia voi käyttää sekä selaimessa että omalle laitteelle ladattuna työpöytäversiona tai mobiilisovelluksena.

Lue alta vinkkejä Zoomin sujuvaan käyttöön, jos Zoom ei jostain syystä toimi kunnolla, ääni tai video katkeilee. Usein ongelmat liittyvät nettiyhteyteen, käytettyyn selaimeen tai vanhentuneisiin päivityksiin.

Nettiyhteys:

Jos pystyt katsomaan Youtube-videota ongelmitta, pitäisi Zoominkin toimia nettiyhteydelläsi. Langallinen yhteys eli verkkokaapeli tietokoneen ja reitittimen/modeemin välillä tarjoaa aina vakaimman yhteyden. Pienetkin häiriöt näkyvät videopuheluissa herkemmin kuin tavallisessa nettiselailussa.

Voit testata nettiyhteytesi nopeuden esimerkiksi osoitteessa https://www.speedtest.net/. Zoom-verkkokokouksissa vähimmäisvaatimus HD-tason lähetykseen on 2-3 Mbit/s. Eli testeissä pitäisi upload-kohdassa olla aina vähintään 2 Mbit/s.

Jos nettiyhteydessä on häiriöitä tai yhteys on heikko, kokeile seuraavaa:

  • Jos käytät internetyhteyttä, joka on jaettu talouden muillekin henkilöille tai laitteille, kannattaa mahdollisuuksien mukaan sopia netin käytöstä tai jopa sulkea muut nettiä käyttävät laitteet.
  • Kokeile sammuttaa kamera.
  • Sulje selainikkunat ja muut ohjelmat koneeltasi. Tyhjennä selainhistoria.
  • Käynnistä tietokone uudelleen.

Jos yhteys katkeaa kesken kokouksen, osallistuja pääsee liittymään kokoukseen uudelleen käyttämällä samaa linkkiä kuin aiemmin.

Internet-selain:

Jos mahdollista, myös osallistujien kannattaa käyttää työpöytäversiota. Jos osallistuja liittyy mukaan selaimella, Chrome toimii parhaiten. Internet Exploreria ei kannata käyttää.

Voit tarkastaa Chromeen mahdollisesti asetetut rajoitukset kameran ja mikrofonin käytölle valitsemalla selaimen oikeasta yläkulmasta kolme pistettä > Asetukset > Tietosuoja ja turvallisuus > Käyttöoikeudet

Ääni:

Testaa Zoomin ääniä valitsemalla alalaidasta vasemmasta reunasta mikrofonin kuvan vierestä nuolivalikosta Test Speaker & Microphone. 1. Zoom toistaa ensin soittoääntä – jos kuulet sen, klikkaa Yes. Jos ääni ei kuulu, kokeile vaihtaa äänilaitetta ”Speaker 1”-kohdasta. 2. Testaa mikrofoni. Puhu ensin jotain ja jää sitten kuuntelemaan. Jos Zoom toistaa puheesi, asetukset ovat oikein ja voit klikata Yes. Jos ääni ei kuulu tai kuuluu huonosti, kokeile vaihtaa toiseen mikrofoniin kohdasta ”Microphone 1”. Mittarin pitäii liikkua ruudulla, kun puhut mikrofoniin. Samasta nuolivalikosta löytyvät myös ääniasetukset (Audio Settings).

Jos ääniongelmia on vain osalla osallistujista, vika on todennäköisimmin heidän laitteissaan ja/tai yhteyksissään.

Aina kun käytettävä laite kysyy lupaa äänen käyttöön, hyväksy kaikki (Agree).

Jos osallistuja ei kuule muita – muut eivät kuule minua:

  • Testaa toimivatko äänet toisessa ohjelmassa, esim. Youtube.
  • Kokeile toista selainta.
  • Sulje kaikki muut pikaviestimet (Skype, Teams…).
  • Käynnistä kone uudelleen.
  • Liity mukaan puhelimen kautta. Käytä puhelimen ääntä ja kytke äänet pois tietokoneelta (valitse mikrofonin kuvan vierestä nuolivalikosta Leave Computer Audio).

Jos käytät kuulokkeita/kuuloke-mikki-settiä:

  • Tarkista, että kuulokkeissa mahdollisesti oleva mykistysnappi ei ole päällä ja että kuulokkeiden äänisäätö on kohdallaan. Jos olet käyttänyt aiemmin toista videopuhelupalvelua, kuulokkeet saattavat vaatia äänten uudelleen säätämistä.
  • Irrota ja yhdistä kuulokkeet uudelleen.

Ohje ääniasetusten testaamiseen ennen kokoukseen liittymistä 

Video:

Ohje videoasetusten testaamiseen ennen kokoukseen liittymistä

Päivitykset:

Työpöytäversiota käytettäessä Zoom kannattaa päivittää säännöllisesti. Mahdolliset päivitykset löytyvät työpöytäversiosta, kun klikkaat oikeassa yläkulmassa omaa kuvaa tai nimikirjaimia ja valitset “Check for updates”. 

 

Muista myös Peda.net

Peda.net/vk on Vakka-opiston oma verkko-oppimisalusta. Usea kurssi käyttää Peda.netiä kurssialustanaan erilaisten aineistojen ja materiaalien jakamiseen. Kurssien opettajat ohjeistavat kurssilaisiaan, jos kurssilla on käytössä Peda.net.